BeeClear Forums
BeeClear firmware 49.5 release - Afdrukversie

+- BeeClear Forums (https://forum.beeclear.nl)
+-- Forum: Beeclear Forum (https://forum.beeclear.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Firmware (https://forum.beeclear.nl/forumdisplay.php?fid=8)
+---- Forum: Firmware Archief (https://forum.beeclear.nl/forumdisplay.php?fid=13)
+---- Topic: BeeClear firmware 49.5 release (/showthread.php?tid=42)

Pagina's: 1 2 3


BeeClear firmware 49.5 release - forumadmin - 15-11-2018

BeeClear firmware 49.5 is vrijgegeven op 15 November 2018 om 20:15. 

Gevonden bugs:
13.1.2019 Update server kan niet gevonden worden en NTP synchronisatie werkt niet.
Oplossing is om na de 49.5 update een factory reset uit te voeren. Deel oorzaak: dnsmasq is gestopt. 
13.1.2019 Overlay functie blijft hardnekkig onzichtbaar, browser cache verwijderen werkt. 
2.1.2019  Elektr. eenheden kWh in de Home presentatie zijn verdwenen
2.12.2018 LAN-status LED wordt niet altijd goed aangestuurd in 49.5.
2.12.2018 Elektr. overzicht heeft een inconsistente afronding op 2 en 3 decimalen.

Opgelost in deze release:
* Backup & restore duurt extreem lang, voortgang niet duidelijk aangegeven. 
* Zomer/wintertijd bug waardoor er 28 Oktober ontbreekt
* Inconsistentie schaalverdelingen
* Na een firmware update knipperen van de presentaties (nu timestamp meegegeven tbv geldigheidsduur pagina's) pas na deze installatie.
* Als de optie "Levering" wordt "Uit" gezet dan verdwijnen de legenda, de lijnvul eigenschappen en de update control checkmark box.
* 3 fase database wordt nu ook ge-backupt. 
* Legenda netter positioneren.
* Overlay tekst dynamsich schalen.
* Rekening houden met meterfouten (telegrammen uit de toekomst, 2034 e.d.).
* Hover-functie consistent gemaakt (knipperend aan de rechterzijde van de actueel grafiek). 
* Overlay en autoupdate (refresh functie) logischer plaatsen.
* Angular & HTML code optimalisatie.
* Kleine bug fixen.

Nieuwe features:
* 3 Fase actueel presentaties (voorwaarde is een 3 fase "slimme meter" met 3 fase aansluiting).
* 3 Fase actueel overlay presentaties (voorwaarde is een 3 fase "slimme meter" met 3 fase aansluiting).

Voorbereiding:
* Maak eerst een back-up, dit kan een aantal minuten duren.
* Herstart de BeeClear (“herstarten” functie en wacht totdat de BeeClear beschikbaar is).
* Deze update duurt minimaal 4 minuten om de instellingen te migreren (49.4 en ouder firmwares).
* Mocht de update langer duren en de presentaties "knipperen" voer dan een reload uit (CTRL+SHIFT+R) voor Chrome.
* Voor Android gebaseerde apparaten is het soms nodig om de browser cache te verwijderen. 

Acties:
* Als er geen updates worden gevonden "Update server onbereikbaar" , zet de BeeClear dan eerst terug naar fabrieksinstellingen. 
* Kies voor het downloaden (symbool met pijl naar beneden gericht).
* Het bestand “BeeClear_49.5.bin” zal toegevoegd (gedownload) zijn naar de SD-kaart.
* U kunt het bestand ook los downloaden (https://beeclear.nl/updates/images/BeeClear_49.5.bin).
* Voer de update uit.

Na de update:
    - Verwijder de browser cache. U kunt ook een uur wachten (geldigheid pagina);
    - Voor Android devices is het vaak nodig om de browser cache te verwijderen.

Let op:
Deze firmware geeft problemen op sommige type revisie systeemboards van BeeClear icm Wi-Fi.
 
Het gedrag is dat de BeeClear terugvalt in het continue opstarten (boot loop). Dit is te herkennen 
aan de status-LED's. De LEDS veranderen continue van status (binnen 30 seconden).  

U kunt deze "loop" doorbreken door buiten het bereik van Wi-Fi en via de bekabelde verbinding 
Wi-Fi uit te zetten of de vorige firmware te installeren (49.4). U kunt gewoon mee met de 
updates zolang u maar geen Wi-Fi gebruikt. 

Binnen het twee jarige garantietermijn zullen wij uw BeeClear vervangen (graag even aangeven via marcel@beeclear.nl).
Het betreft de systemboard's met de volgende opdruk: LP760V2-ZKPOL1507 en LP760V2-ZKPKX1652 te vinden 
op de Printed Circuit Board (PCB). 


RE: BeeClear firmware 49.5 release - SGJThuis - 16-11-2018

Gisteren avond 49.5 geladen en vandaag even bekeken.
De legenda bij 'electriciteit verbruik' is nu ok, maar nu is bij ''electriciteit actueel' de aanduiding 'hoog' en 'laag' uit de legenda verdwenen. Tevens zie ik bij periodes '6 uur'en '1 dag' 4 legenda teksten en bij de overige periodes maar 2 teksten.
Nog een opmerking over 'electriciteit verbruik'. Betreft de bovenste regel over verbruik en levering hoog: 'levering hoog' en 'totaal' staan helaas nog met 2 decimalen vermeld, de overige zijn met 3 decimalen vermeld.


RE: BeeClear firmware 49.5 release - btimbermont - 17-11-2018

Ik heb gisteren de 49.5 update geïnstalleerd, helaas kan mijn beeclear nu niet meer verbinden met mijn netwerk, vreemd genoeg.

Ik probeer zo de oude firmware terug te flashen, hopelijk lost dit het probleem op.


RE: BeeClear firmware 49.5 release - T-men - 17-11-2018

Was er in 49.4xx niet een overlay ingebouwd van het huidige gebruik op het scherm actueel?

Ik zie dit nu in 49.5 niet ? Ook geen optie gevonden bij Instellingen.


RE: BeeClear firmware 49.5 release - forumadmin - 17-11-2018

(17-11-2018, 14:04 PM)T-men schreef: Was er in 49.4xx niet een overlay ingebouwd van het huidige gebruik op het scherm actueel?

Ik zie dit nu in 49.5 niet ? Ook geen optie gevonden bij Instellingen.

Beset T-men,

49.5 heeft de "overlay" functie. 
Wel is het zo dat de overlay functie (checkbox) pas zichtbaar wordt als u kiest voor "auto update" in het linker menu paneel.

Waarschijnlijk heeft u ook last van de browser cache. Vooral bij Android kan dit hardnekkig zijn. 
Probeer de browser cache in zijn geheel te legen. Dit is voor ieder apparaat & browser potentieel anders.


RE: BeeClear firmware 49.5 release - forumadmin - 17-11-2018

(17-11-2018, 12:45 PM)btimbermont schreef: Ik heb gisteren de 49.5 update geïnstalleerd, helaas kan mijn beeclear nu niet meer verbinden met mijn netwerk, vreemd genoeg.

Ik probeer zo de oude firmware terug te flashen, hopelijk lost dit het probleem op.

Beste btimbermont,

Als u voor ons de "debug log" aanmaakt en e-mailt naar info@beeclear.nl dan kunnen we misschien iets ontdekken door deze log te analyseren.


RE: BeeClear firmware 49.5 release - forumadmin - 17-11-2018

(17-11-2018, 21:22 PM)witterholt schreef: Nadat ik de 49.5 update heb geïnstalleerd zit de beeclear in een oneindige bootloop; daardoor reageert ie ook niet op de multifunctionele knop. Hoe los ik dit op?


Beste witterholt, dat klinkt niet heel hoopvol. Het kan dat de voeding met de nieuwe firmware "harder moet werken" omdat de Wi-Fi driver bijvoorbeeld verbeterd is waardoor er meer stroom wordt getrokken. Als u toevallig net een kritische voeding had kan dit probleem optreden. maw probeer als u dat heeft eens een 5 Volt 2A voeding aan te sluiten om te kijken of de BeeClear dat wel doorstart. Als dat niet lukt zullen we de BeeClear moeten omruilen en moeten uitzoeken wat er aan de hand is.


RE: BeeClear firmware 49.5 release - T-men - 17-11-2018

Na update veel problemen met draadloze verbinding. Via kabel ok. Ook de browser cache zit bij iedere update in de weg. Kan dit niet anders gemaakt worden?

De overlay tekst zegt  soms "Undefined". Geen reactie bij klikken op overlay om dit weer uit te zetten. Na een tijdje weer ok.

Ik mis na een herstart meer dan een uur gegevens, is dat normaal?


RE: BeeClear firmware 49.5 release - witterholt - 17-11-2018

(17-11-2018, 21:50 PM)forumadmin schreef:
(17-11-2018, 21:22 PM)witterholt schreef: Nadat ik de 49.5 update heb geïnstalleerd zit de beeclear in een oneindige bootloop; daardoor reageert ie ook niet op de multifunctionele knop. Hoe los ik dit op?


Beste witterholt, dat klinkt niet heel hoopvol. Het kan dat de voeding met de nieuwe firmware "harder moet werken" omdat de Wi-Fi driver bijvoorbeeld verbeterd is waardoor er meer stroom wordt getrokken. Als u toevallig net een kritische voeding had kan dit probleem optreden. maw probeer als u dat heeft eens een 5 Volt 2A voeding aan te sluiten om te kijken of de BeeClear dat wel doorstart. Als dat niet lukt zullen we de BeeClear moeten omruilen en moeten uitzoeken wat er aan de hand is.

Ik beschik niet over een andere voeding. Volgende week stuur ik hem wel op naar jullie.


RE: BeeClear firmware 49.5 release - forumadmin - 18-11-2018

(17-11-2018, 21:22 PM)witterholt schreef: Nadat ik de 49.5 update heb geïnstalleerd zit de beeclear in een oneindige bootloop; daardoor reageert ie ook niet op de multifunctionele knop. Hoe los ik dit op?

Als de LED's niet continue van status veranderen kan het "loop/knipper gedrag" ook te maken hebben met de browser cache. T/m firmware 49.5 zal dit probleem optreden.
Updates na 49.5 niet meer omdat we er eindelijk achter zijn wat de oorzaak was.


Oorzaak:
Het is zo dat na een update het browser-caching-mechanisme "roet in het eten gooit".  De BeeClear heeft namelijk nieuwe back-end en content gekregen terwijl de oude content nog in de browsercache zit (dit geeft een mismatch). Voor Chrome is dat eenvoudig op te lossen door een browser-reload uit te voeren (CTR+SHIFT+R).  Voor andere browsers moet soms de cache helemaal worden geleegd (op Android gebaseerd browsers vaak).
 
 
Zie ook: https://beeclear.nl/forum/showthread.php?tid=5

 
Hopelijk werkt het na bovenstaande uitleg beter.