BeeClear Forums
Spanning en MQTT en meer - Afdrukversie

+- BeeClear Forums (https://forum.beeclear.nl)
+-- Forum: Beeclear Forum (https://forum.beeclear.nl/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Forum: Functionele wensen (https://forum.beeclear.nl/forumdisplay.php?fid=11)
+--- Topic: Spanning en MQTT en meer (/showthread.php?tid=72)

Pagina's: 1 2


Spanning en MQTT en meer - t-force - 04-06-2019

Hoi,

Ik gebruik nu BeeClear naar tevredenheid en ook de support is meer dan op orde.
De BeeClear geeft me een schat aan info en nu wil ik ook graag met de data aan de slag.

1) Voltages op het net
Mijn eerste en belangrijke vraag is, kun je de spanning van de verschillende fases, net als het actuele stroom verbruik in grafieken gaan weergeven!
Waarom is dit belangrijk. In mijn wijk en ook op vele andere plaatsen komen de spanningen op het net soms te hoog. Bij hoegere spanning dan 253v stoppen de omvormers er mee (dit is een NEN vereiste). Met als gevolg dat ik op de beste momenten mindere opbrengst heb.

Ik heb gemerkt dat de basis spanning in mijn wijk ligt op ongeveer 238v en dat is zeker in de middag bij volle zon te hoog.
Zou de BeeClear dit alles meten dan zou ik een beter inzicht hebben wanneer de omvormer er mee stopt.
Sowieso moet de netbeheerder zorgen dat de spanning niet hoger dan 253v komt.

2) MQTT
Ik als programmeur zou het mooi vinden als je MQTT zou implementeren.
Daarmee kan ik zelf middels een MQTT client de actuele waardes 'opvragen' en ook weer gebruiken voor eigen toepassingen.
Denk aan dashboarding.

3) Rauwe data (RAW DATA)
Is de raw data bschikbaar? Ik zou daarme graag eigen grafieken en dashboards gaan maken met bijvoorbeeld. Grafena 
Gebruik je misschien een InfluxDB database? Want daarmee is een direct koppeling mogelijk met Grafena.


Dank je.


RE: Spanning en MQTT en meer - forumadmin - 24-01-2020

Beste t-force,

Bedankt voor uw opmerkingen. Wat betreft:
1) Voltages op het net. Daar hebben we op dit moment nog geen plannen voor. Voorwaarde is een slimme meter met 3 fase en een slimme meter >= DSMR 5.x.
2) We zijn op dit moment bezig met een MQTT ontwerp en een test implementatie (24.1.2020).
3) Op dit moment bieden we een vorm van raw data logging. Maar waarschijnlijk niet zoals u dat zou willen/verwachten. Als raw logging aangezet wordt voor de BeeClear,
betekent dit dat het letterlijke telegram weggeschreven naar SD-kaart. Dit kan met de optie http://<%beeclear%>/bc_setting?type=rawlogging&set=on


RE: Spanning en MQTT en meer - forumadmin - 25-02-2020

Vanaf versie 49.9 is MQTT toegevoegd.


RE: Spanning en MQTT en meer - t-force - 26-02-2020

Ik ben er meteen vandaga mee aan de slag gegaan, alleen krijg ik het nog niet voor elkaar om de BeeClear MQTT Server te bereiken??
Ik heb getest met een Windows MQTT Client. http://mqtt-explorer.com
Misschien doe ik iets fout.
In de instellingen heb ik een hostnaam opgegeven (en in mijn DNS toegevoegd) en een usernaam + password.


RE: Spanning en MQTT en meer - forumadmin - 26-02-2020

Beste t-force,

Dat lijkt ons misschien een goed idee. We zullen eens gaan kijken of we zelf een BeeClear MQTT Server gaan optuigen & hosten.
Het idee was dat je zelf als gebruiker een MQTT broker naar keuze "aanwijst" om een topic naar keuze in te stellen en het full raw dsmr telegram
op te publiceren. bijvoorbeeld test.mosquitto.org


RE: Spanning en MQTT en meer - t-force - 12-05-2020

Ik heb inmiddels de MGTT aan de gang, ik begreep natuurlijk het concept van MQTT niet helemaal.

Maar dat heb ik rechtgezet en ik heb zelf een MQTT broker/server geinstalleerd en die verwerkt de communicatie.
Middel MQTT Explorer kan ik de werking controleren end e berichten vanuit de BeeClear ontvangen.

Mijn vraag is wel of jullie de geintepreteerde gegevens in een bericht kunnen stoppen.
Daar is MQTT eigenlijk voor bedoeld. Om sensoren uit te lezen uit te lezen en gestructureerde berichten met meetwaarden via MQTT te publiceren.
Nu moet ik zelf uit het bericht de waarden gaan interpreteren en dat doen jullie al in de BeeClear.
Een topic|value structuur zou kunnen zijn:
BEECLEAR/IDENTITY  |  {serienummer slimmer meter}
BEECLEAR/READINGS/T1plus  |  {stand +T1 teller}
BEECLEAR/READINGS/T2plus  |  {stand +T2 teller}
BEECLEAR/READINGS/T1min  |  {stand -T1 teller}
BEECLEAR/READINGS/T1min  |  {stand -T2 teller}
BEECLEAR/CURRENT/Fx  |  {huidige verbuik gecombineerd fase 1,2,3}
BEECLEAR/CURRENT/F1  |  {huidige verbuik/levering fase 1}
BEECLEAR/CURRENT/F2  |  {huidige verbuik/levering fase 2}
BEECLEAR/CURRENT/F3  |  {huidige verbuik/levering fase 3}
etc.

PS. Bedankt voor de laatste stabiele updates. De BeeClear loopt als een trein.


RE: Spanning en MQTT en meer - rini@lurling.nl - 17-05-2020

hoi,

is er al iets meer bekend, als ik Mqtt aanzet in de beeclear, dan zie ik hem niet verschijnen in de Mqtt server?


RE: Spanning en MQTT en meer - forumadmin - 17-05-2020

(17-05-2020, 17:12 PM)rini@lurling.nl schreef: hoi,

is er al iets meer bekend, als ik Mqtt aanzet in de beeclear, dan zie ik hem niet verschijnen in de Mqtt server?

Heeft u de Mqtt server correct ingesteld op de BeeClear?


RE: Spanning en MQTT en meer - forumadmin - 17-05-2020

(12-05-2020, 22:08 PM)t-force schreef: Ik heb inmiddels de MGTT aan de gang, ik begreep natuurlijk het concept van MQTT niet helemaal.

Maar dat heb ik rechtgezet en ik heb zelf een MQTT broker/server geinstalleerd en die verwerkt de communicatie.
Middel MQTT Explorer kan ik de werking controleren end e berichten vanuit de BeeClear ontvangen.

Mijn vraag is wel of jullie de geintepreteerde gegevens in een bericht kunnen stoppen.
Daar is MQTT eigenlijk voor bedoeld. Om sensoren uit te lezen uit te lezen en gestructureerde berichten met meetwaarden via MQTT te publiceren.
Nu moet ik zelf uit het bericht de waarden gaan interpreteren en dat doen jullie al in de BeeClear.
Een topic|value structuur zou kunnen zijn:
BEECLEAR/IDENTITY  |  {serienummer slimmer meter}
BEECLEAR/READINGS/T1plus  |  {stand +T1 teller}
BEECLEAR/READINGS/T2plus  |  {stand +T2 teller}
BEECLEAR/READINGS/T1min  |  {stand -T1 teller}
BEECLEAR/READINGS/T1min  |  {stand -T2 teller}
BEECLEAR/CURRENT/Fx  |  {huidige verbuik gecombineerd fase 1,2,3}
BEECLEAR/CURRENT/F1  |  {huidige verbuik/levering fase 1}
BEECLEAR/CURRENT/F2  |  {huidige verbuik/levering fase 2}
BEECLEAR/CURRENT/F3  |  {huidige verbuik/levering fase 3}
etc.

PS. Bedankt voor de laatste stabiele updates. De BeeClear loopt als een trein.

Beste t-force,

Bedankt voor het voorstel. We kunnen het inderdaad zo implementeren. Hopelijk heeft de ontwikkelaar ook tijd en ziet hij dat zitten.


RE: Spanning en MQTT en meer - rini@lurling.nl - 21-05-2020

(17-05-2020, 19:13 PM)forumadmin schreef:
(17-05-2020, 17:12 PM)rini@lurling.nl schreef: hoi,

is er al iets meer bekend, als ik Mqtt aanzet in de beeclear, dan zie ik hem niet verschijnen in de Mqtt server?

Heeft u de Mqtt server correct ingesteld op de BeeClear?
Ik heb hem ingesteld, ben nu aan het rommelen om hem uit te lezen Sad
Gr Rini