Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BeeClear firmware 49.5 release
#11
(17-11-2018, 21:59 PM)T-men schreef: Na update veel problemen met draadloze verbinding. Via kabel ok. Ook de browser cache zit bij iedere update in de weg. Kan dit niet anders gemaakt worden?

De overlay tekst zegt  soms "Undefined". Geen reactie bij klikken op overlay om dit weer uit te zetten. Na een tijdje weer ok.

Ik mis na een herstart meer dan een uur gegevens, is dat normaal?

Als ik goed lees, lees ik vijf verschillende opmerkingen. Antwoorden zijn niet direct te geven omdat meer informatie nodig is. 

1. Problemen met de verbinding zowel Wi-Fi als kabel.
    Als u aangeeft welke problemen / foutmeldingen / gedrag wordt gezien, kunnen we u mogelijk helpen met een oplossingsrichting.
2. De overlay "Undefined" meldingen kunnen optreden als de systeemtijd waarop u uw browser draait, een tijd in de toekomst heeft staan (bijvoorbeeld)
    Om beter antwoord te geven is hiervoor meer informatie nodig. Zoals welk type meter en welke opstelling u gebruikt (NTP, DSMR2.2, etc).
3. Het niet uit kunnen zetten (uit/aan) van de overlay functie zou gewoon moeten werken. Wel is deze functie afhankelijkheid van de "auto update" functie.
     Mogelijk dat daar voor u het antwoord te vinden is.
4. Browser cache en het "knipperen" van de presentatie.
    We hebben eindelijk de oorzaak gevonden, updates na 49.5 zullen dit gedrag niet meer vertonen. Tot die tijd zal de cache moeten worden herladen (reload).
    Voor Chrome is dit bijvoorbeeld: CTRL + SHIFT +R. Maar dit is voor iedere browser anders. Voor Android apparaten moet vaak de cache in zijn geheel worden verwijderd.
5. Het verliezen van een uur gegevens.
     Aanname is dat u het heeft over de "Actueel" presentatie van de momentane waarden. We gebruiken een eigen caching mechanisme
     om de slijtage van de SD-kaart tot een minimum te beperken. Voor een update is het het beste om de BeeClear 1x te herstarten.
     Hiermee worden alle gegevens naar SD-kaart weggeschreven en beperkt u daarmee gegevens verlies. Tijdens het herstarten van de BeeClear
     zullen altijd metingen worden gemist, simpelweg omdat de BeeClear dan uit staat.
Antwoord
#12
(17-11-2018, 21:50 PM)forumadmin schreef:
(17-11-2018, 21:22 PM)witterholt schreef: Nadat ik de 49.5 update heb geïnstalleerd zit de beeclear in een oneindige bootloop; daardoor reageert ie ook niet op de multifunctionele knop. Hoe los ik dit op?


Beste witterholt, dat klinkt niet heel hoopvol. Het kan dat de voeding met de nieuwe firmware "harder moet werken" omdat de Wi-Fi driver bijvoorbeeld verbeterd is waardoor er meer stroom wordt getrokken. Als u toevallig net een kritische voeding had, kan dit probleem optreden. maw probeer, al u dat heeft, een 5 Volt 2A voeding aan te sluiten om te kijken of de BeeClear dan wel doorstart. Als dat niet lukt zullen we de BeeClear moeten omruilen en moeten uitzoeken wat er aan de hand is.

Dit was dus ook voor mij het probleem: een andere USB adapter loste het op.

Wel erg jammer: ik had het toestel aangesloten op een USB poort die geïntegreerd is in een stopcontact, maar die voldoet nu niet meer en ik meot nu alsnog een losse USB adapter gebruiken.
Antwoord
#13
(21-11-2018, 15:39 PM)btimbermont schreef:
(17-11-2018, 21:50 PM)forumadmin schreef:
(17-11-2018, 21:22 PM)witterholt schreef: Nadat ik de 49.5 update heb geïnstalleerd zit de beeclear in een oneindige bootloop; daardoor reageert ie ook niet op de multifunctionele knop. Hoe los ik dit op?


Beste witterholt, dat klinkt niet heel hoopvol. Het kan dat de voeding met de nieuwe firmware "harder moet werken" omdat de Wi-Fi driver bijvoorbeeld verbeterd is waardoor er meer stroom wordt getrokken. Als u toevallig net een kritische voeding had, kan dit probleem optreden. maw probeer, al u dat heeft, een 5 Volt 2A voeding aan te sluiten om te kijken of de BeeClear dan wel doorstart. Als dat niet lukt zullen we de BeeClear moeten omruilen en moeten uitzoeken wat er aan de hand is.

Dit was dus ook voor mij het probleem: een andere USB adapter loste het op.

Wel erg jammer: ik had het toestel aangesloten op een USB poort die geïntegreerd is in een stopcontact, maar die voldoet nu niet meer en ik meot nu alsnog een losse USB adapter gebruiken.

Beste timbermont, de bijgeleverde USB-adapter is afgestemd op de BeeClear. De USB-poort moet voldoende vermogen/stroom leveren om de BeeClear van de gevraagde voeding te voorzien op piek momenten. Een piek moment is bijvoorbeeld het opstarten, scrhijven naar SD-kaart en/of intensief Wi-Fi gebruik.
Antwoord
#14
Hallo allemaal. De afgelopen week heb ik mijn BeeClear binnengekregen, en als wifi client aangesloten op mijn spiksplinternieuwe meter. Gelijk geupgrade naar 49.5. Heb 3 fasen en dubbeltarief.

Werkt allemaal perfect, alleen mis ik wel de "overlay" bij de grafiek "actueel". Het vinkje is aanwezig maar doet ogenschijnlijk niets.
Het browser cache probleem is wel vervelend vind ik. Dat moet toch op te lossen zijn met de juiste http headers, of eventueel een versie-suffix voor de script bestanden?

Afgezien daarvan mij complimenten voor dit leuke product.
Antwoord
#15
(18-11-2018, 20:43 PM)forumadmin schreef:
(17-11-2018, 21:59 PM)T-men schreef: Na update veel problemen met draadloze verbinding. Via kabel ok. Ook de browser cache zit bij iedere update in de weg. Kan dit niet anders gemaakt worden?

De overlay tekst zegt  soms "Undefined". Geen reactie bij klikken op overlay om dit weer uit te zetten. Na een tijdje weer ok.

Ik mis na een herstart meer dan een uur gegevens, is dat normaal?

Als ik goed lees, lees ik vijf verschillende opmerkingen. Antwoorden zijn niet direct te geven omdat meer informatie nodig is. 

1. Problemen met de verbinding zowel Wi-Fi als kabel.
    Als u aangeeft welke problemen / foutmeldingen / gedrag wordt gezien, kunnen we u mogelijk helpen met een oplossingsrichting.
2. De overlay "Undefined" meldingen kunnen optreden als de systeemtijd waarop u uw browser draait, een tijd in de toekomst heeft staan (bijvoorbeeld)
    Om beter antwoord te geven is hiervoor meer informatie nodig. Zoals welk type meter en welke opstelling u gebruikt (NTP, DSMR2.2, etc).
3. Het niet uit kunnen zetten (uit/aan) van de overlay functie zou gewoon moeten werken. Wel is deze functie afhankelijkheid van de "auto update" functie.
     Mogelijk dat daar voor u het antwoord te vinden is.
4. Browser cache en het "knipperen" van de presentatie.
    We hebben eindelijk de oorzaak gevonden, updates na 49.5 zullen dit gedrag niet meer vertonen. Tot die tijd zal de cache moeten worden herladen (reload).
    Voor Chrome is dit bijvoorbeeld: CTRL + SHIFT +R. Maar dit is voor iedere browser anders. Voor Android apparaten moet vaak de cache in zijn geheel worden verwijderd.
5. Het verliezen van een uur gegevens.
     Aanname is dat u het heeft over de "Actueel" presentatie van de momentane waarden. We gebruiken een eigen caching mechanisme
     om de slijtage van de SD-kaart tot een minimum te beperken. Voor een update is het het beste om de BeeClear 1x te herstarten.
     Hiermee worden alle gegevens naar SD-kaart weggeschreven en beperkt u daarmee gegevensverlies. Tijdens het herstarten van de BeeClear
     zullen altijd metingen worden gemist, simpelweg omdat de BeeClear dan uit staat.
Het is nu wel ok allemaal. Alleen zie ik af en toe wat dataverlies van telkens ca 30 minuten. Ik heb daar wel schermprintjes van, maar die kan ik hier niet toevoegen. Ik zie wel dat de uptime vaak niet langer dan een paar dagen is (nu bv 6 minuten).  Vermoedelijk komt de ontbrekende data dus van de vele herstarts die plotseling plaatsvinden. Voeding al vervangen. Ergens is het systeem niet helemaal stabiel zo lijkt het.

Ook lijkt een reboot soms te ontstaan op het moment dat je de website raadpleegt (na het enkele dagen met rust te hebben gelaten).
Antwoord
#16
Beste T-men,

Als u merkt dat de BeeClear instabiel gedrag vertoont waar het gaat om het herstarten is dat uiteraard niet correct.
Een uptime van meer dan een jaar is niet ongewoon namelijk.  U kunt ons altijd direct hierover benaderen
via E-mail: marcel@beeclear.nl en of info@beeclear.nl zodat we onder garantie u een nieuwe set kunnen versturen (bijvoorbeeld).
Antwoord
#17
Na het updaten van 49.3 naar 49.5 heb ik het volgende probleem: er verschijnen "gaten" in de registratie van 20 seconden.

Dus 3min10sec (soms 3min20sec) registratie en dan een "gap" van 20 sec.
Dit blijft zich herhalen....
De actuele electriciteits grafiek ziet er dus ongeveer zo uit:

---------------    ---------------    --------------    ----------------    --------------    ---------------


Cash van browser geleegd, op een andere device bekeken, hetzelfde beeld....

Verder geen enkele instelling veranderd.
Ook het meervoudig herstarten van de BeeClear brengt geen soelaas.

Iemand nog een idee?

Groetjes Bee
Antwoord
#18
(02-12-2018, 21:12 PM)Bee schreef: Na het updaten van 49.3 naar 49.5 heb ik het volgende probleem: er verschijnen "gaten" in de registratie van 20 seconden.

Dus 3min10sec (soms 3min20sec) registratie en dan een "gap" van 20 sec.
Dit blijft zich herhalen....
De actuele electriciteits grafiek ziet er dus ongeveer zo uit:

---------------    ---------------    --------------    ----------------    --------------    ---------------


Cash van browser geleegd, op een andere device bekeken, hetzelfde beeld....

Verder geen enkele instelling veranderd.
Ook het meervoudig herstarten van de BeeClear brengt geen soelaas.

Iemand nog een idee?

Groetjes Bee
Beste Bee,
Dit is inderdaad bekend gedrag. Het heeft er mee te maken dat de "slimme meter" niet altijd op tijd exaxt op 10 seconden een telegram verstuurd. De BeeCler meet exact op 10 seconden tijd intervallen. Deze afwijking heeft als gevolg dat na verloop van tijd metingen buiten het tijdslot vallen. Het gedrag is niet consequent en er zijn dagen dat het niet voorkomt bijvoorbeeld. We hebben er voor gekozen dit gedrag niet te corrigeren maar gewoon te presenteren als zijnde een "gap".
   
Antwoord
#19
(02-12-2018, 21:56 PM)forumadmin schreef:
(02-12-2018, 21:12 PM)Bee schreef: Na het updaten van 49.3 naar 49.5 heb ik het volgende probleem: er verschijnen "gaten" in de registratie van 20 seconden.

Dus 3min10sec (soms 3min20sec) registratie en dan een "gap" van 20 sec.
Dit blijft zich herhalen....
De actuele electriciteits grafiek ziet er dus ongeveer zo uit:

---------------    ---------------    --------------    ----------------    --------------    ---------------


Cash van browser geleegd, op een andere device bekeken, hetzelfde beeld....

Verder geen enkele instelling veranderd.
Ook het meervoudig herstarten van de BeeClear brengt geen soelaas.

Iemand nog een idee?

Groetjes Bee
Beste Bee,
Dit is inderdaad bekend gedrag. Het heeft er mee te maken dat de "slimme meter" niet altijd op tijd binnen 10 seconden een telegram verstuurd. 
Deze afwijking heeft als gevolg dat na verloopt van tijd metingen worden gemist. Het gedrag is niet consequent en er zijn dagen dat het niet voorkomt bijvoorbeeld. 
We hebben er voor gekozen dit gedrag niet te corrigeren maar gewoon te presenteren als zijnde een "gap".

Beetje vreemd dat dit gedrag (pas) ineens na de update tevoorschijn komt. 
(De slimme meter is toch niet uit geweest Wink )
Voorheen heb ik hier nog nooit last van gehad (check minstens 1x per week de stand).
Is hier niets aan te doen? 
(Ligt het aan een "offset" in de timing tussen de slimmer meter en de beeclear?)

mvg,
 Bee
Antwoord
#20
(02-12-2018, 22:14 PM)Bee schreef:
(02-12-2018, 21:56 PM)forumadmin schreef:
(02-12-2018, 21:12 PM)Bee schreef: Na het updaten van 49.3 naar 49.5 heb ik het volgende probleem: er verschijnen "gaten" in de registratie van 20 seconden.

Dus 3min10sec (soms 3min20sec) registratie en dan een "gap" van 20 sec.
Dit blijft zich herhalen....
De actuele electriciteits grafiek ziet er dus ongeveer zo uit:

---------------    ---------------    --------------    ----------------    --------------    ---------------


Cash van browser geleegd, op een andere device bekeken, hetzelfde beeld....

Verder geen enkele instelling veranderd.
Ook het meervoudig herstarten van de BeeClear brengt geen soelaas.

Iemand nog een idee?

Groetjes Bee
Beste Bee,
Dit is inderdaad bekend gedrag. Het heeft er mee te maken dat de "slimme meter" niet altijd op tijd binnen 10 seconden een telegram verstuurd. 
Deze afwijking heeft als gevolg dat na verloopt van tijd metingen worden gemist. Het gedrag is niet consequent en er zijn dagen dat het niet voorkomt bijvoorbeeld. 
We hebben er voor gekozen dit gedrag niet te corrigeren maar gewoon te presenteren als zijnde een "gap".

Beetje vreemd dat dit gedrag (pas) ineens na de update tevoorschijn komt. 
(De slimme meter is toch niet uit geweest Wink )
Voorheen heb ik hier nog nooit last van gehad (check minstens 1x per week de stand).
Is hier niets aan te doen? 
(Ligt het aan een "offset" in de timing tussen de slimmer meter en de beeclear?)

mvg,
 Bee
Beste Bee,

De verklaring is zoals hierboven beschreven. We denken dat de slimme meter het op sommige tijdstippen "drukker" heeft waardoor 
de telegrammen niet op tijd worden verzonden.
Antwoord


Ga naar locatie: