Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BeeClear firmware 49.5 release
#21
(02-12-2018, 22:29 PM)forumadmin schreef:
(02-12-2018, 22:14 PM)Bee schreef:
(02-12-2018, 21:56 PM)forumadmin schreef:
(02-12-2018, 21:12 PM)Bee schreef: Na het updaten van 49.3 naar 49.5 heb ik het volgende probleem: er verschijnen "gaten" in de registratie van 20 seconden.

Dus 3min10sec (soms 3min20sec) registratie en dan een "gap" van 20 sec.
Dit blijft zich herhalen....
De actuele electriciteits grafiek ziet er dus ongeveer zo uit:

---------------    ---------------    --------------    ----------------    --------------    ---------------


Cash van browser geleegd, op een andere device bekeken, hetzelfde beeld....

Verder geen enkele instelling veranderd.
Ook het meervoudig herstarten van de BeeClear brengt geen soelaas.

Iemand nog een idee?

Groetjes Bee
Beste Bee,
Dit is inderdaad bekend gedrag. Het heeft er mee te maken dat de "slimme meter" niet altijd op tijd binnen 10 seconden een telegram verstuurd. 
Deze afwijking heeft als gevolg dat na verloopt van tijd metingen worden gemist. Het gedrag is niet consequent en er zijn dagen dat het niet voorkomt bijvoorbeeld. 
We hebben er voor gekozen dit gedrag niet te corrigeren maar gewoon te presenteren als zijnde een "gap".

Beetje vreemd dat dit gedrag (pas) ineens na de update tevoorschijn komt. 
(De slimme meter is toch niet uit geweest Wink )
Voorheen heb ik hier nog nooit last van gehad (check minstens 1x per week de stand).
Is hier niets aan te doen? 
(Ligt het aan een "offset" in de timing tussen de slimmer meter en de beeclear?)

mvg,
 Bee
Beste Bee,

De verklaring is zoals hierboven beschreven. We denken dat de slimme meter het op sommige tijdstippen "drukker" heeft waardoor 
de telegrammen niet op tijd worden verzonden.

Dank voor de verklaring, deze begrijp ik, het is mij alleen te toevallig dat dit net na de update optreedt.....
Is het mogelijk dat ik van de 49.5 downgrade naar de 94.4 ?
Gaat dit dan goed met de databases?

Alvast bedankt en ga door met het goeie werk !!

mvg

Bee
Antwoord
#22
(03-12-2018, 00:03 AM)Bee schreef:
(02-12-2018, 22:29 PM)forumadmin schreef:
(02-12-2018, 22:14 PM)Bee schreef:
(02-12-2018, 21:56 PM)forumadmin schreef:
(02-12-2018, 21:12 PM)Bee schreef: Na het updaten van 49.3 naar 49.5 heb ik het volgende probleem: er verschijnen "gaten" in de registratie van 20 seconden.

Dus 3min10sec (soms 3min20sec) registratie en dan een "gap" van 20 sec.
Dit blijft zich herhalen....
De actuele electriciteits grafiek ziet er dus ongeveer zo uit:

---------------    ---------------    --------------    ----------------    --------------    ---------------


Cash van browser geleegd, op een andere device bekeken, hetzelfde beeld....

Verder geen enkele instelling veranderd.
Ook het meervoudig herstarten van de BeeClear brengt geen soelaas.

Iemand nog een idee?

Groetjes Bee
Beste Bee,
Dit is inderdaad bekend gedrag. Het heeft er mee te maken dat de "slimme meter" niet altijd op tijd binnen 10 seconden een telegram verstuurd. 
Deze afwijking heeft als gevolg dat na verloopt van tijd metingen worden gemist. Het gedrag is niet consequent en er zijn dagen dat het niet voorkomt bijvoorbeeld. 
We hebben er voor gekozen dit gedrag niet te corrigeren maar gewoon te presenteren als zijnde een "gap".

Beetje vreemd dat dit gedrag (pas) ineens na de update tevoorschijn komt. 
(De slimme meter is toch niet uit geweest Wink )
Voorheen heb ik hier nog nooit last van gehad (check minstens 1x per week de stand).
Is hier niets aan te doen? 
(Ligt het aan een "offset" in de timing tussen de slimmer meter en de beeclear?)

mvg,
 Bee
Beste Bee,

De verklaring is zoals hierboven beschreven. We denken dat de slimme meter het op sommige tijdstippen "drukker" heeft waardoor 
de telegrammen niet op tijd worden verzonden.

Dank voor de verklaring, deze begrijp ik, het is mij alleen te toevallig dat dit net na de update optreedt.....
Is het mogelijk dat ik van de 49.5 downgrade naar de 94.4 ?
Gaat dit dan goed met de databases?

Alvast bedankt en ga door met het goeie werk !!

mvg

Bee

Beste Bee,

Ter verduidelijking, de actueeldata is een presentatie van momentane waarden en heeft geen invloed op de meterstanden. 
De meterstanden worden apart opgeslagen in onafhankelijke databases.  

U kunt downgraden naar 49.4 maar wordt door ons niet ondersteund. Zo zullen de gemaakte netwerkinstellingen niet worden gemigreerd bijvoorbeeld.

*Edit*
Na e-mail contact te hebben gehad, blijkt dat de BeeClear eerder op een andere slimme meter wel correct werkte. Maw de oudere type slimme meter (DSMR2.2) laat dit gedrag zien vanwege het ontbreken van een checksum. Bovendien is bekend dan de oudere slimme meters (bouwjaar van voor 2014) diverse kinderziekten hadden.
Antwoord
#23
Geachte admin,

Ook ik heb sinds firmware 49.5 problemen met de tab Actueel.
Krijg continue de melding undefined W
De benodigde reset's gedaan v.w.b. cache legen enz.
Probleem zowel op windows als op android.
Heb voorgaande verhalen gelezen, maar vind het ook vreemd dat ervoor geen problemen waren.
Mijn slimme meter is van 2015.
Tab Home geeft wel correct huidig verbruik aan, wat is het verschil t.o.v tab Actueel?
Waarom wordt onder tab Elektriciteit bij tabel de meterstanden weergegeven en niet het verbruik?
Dit evenzo bij tabel Gas. Is hier een reden voor dat dit gedaan wordt?
Verder niets dan lof over dit geweldige tool, ga vooral hiermee door.

Gerard
Antwoord
#24
(24-01-2019, 12:04 PM)GerardT schreef: Geachte admin,

Ook ik heb sinds firmware 49.5 problemen met de tab Actueel.
Krijg continue de melding undefined W
De benodigde reset's gedaan v.w.b. cache legen enz.
Probleem zowel op windows als op android.
Heb voorgaande verhalen gelezen, maar vind het ook vreemd dat ervoor geen problemen waren.
Mijn slimme meter is van 2015.
Tab Home geeft wel correct huidig verbruik aan, wat is het verschil t.o.v tab Actueel?
Waarom wordt onder tab Elektriciteit bij tabel de meterstanden weergegeven en niet het verbruik?
Dit evenzo bij tabel Gas. Is hier een reden voor dat dit gedaan wordt?
Verder niets dan lof over dit geweldige tool, ga vooral hiermee door.

Gerard

Beste Gerard,

De melding "undefined W" kan ontstaan als er een waarde opgevraagd wordt van een tijdstip dat in de toekomst ligt. Meestal heeft dat te maken met de klok/tijd van de computer / telefoon die de aanvraag doet. Een aantal seconden > 5 of meer heeft al invloed op de actueel presentatie om deze melding te genereren. De Tab home werkt anders (is ook geen grafiek). 

De tabel is een andere weergave van de staafgrafiek. De staafgrafiek is gebaseerd op historisch verzamelde meterstanden. Het verschil in meterstand geeft het verbruik over een ( gevraagde )periode weer. De aanname dat dit anders werkt of zou moeten werken kan, maar is helaas niet zo geimplementeerd.
Antwoord
#25
(25-01-2019, 14:47 PM)forumadmin schreef:
(24-01-2019, 12:04 PM)GerardT schreef: Geachte admin,

Ook ik heb sinds firmware 49.5 problemen met de tab Actueel.
Krijg continue de melding undefined W
De benodigde reset's gedaan v.w.b. cache legen enz.
Probleem zowel op windows als op android.
Heb voorgaande verhalen gelezen, maar vind het ook vreemd dat ervoor geen problemen waren.
Mijn slimme meter is van 2015.
Tab Home geeft wel correct huidig verbruik aan, wat is het verschil t.o.v tab Actueel?
Waarom wordt onder tab Elektriciteit bij tabel de meterstanden weergegeven en niet het verbruik?
Dit evenzo bij tabel Gas. Is hier een reden voor dat dit gedaan wordt?
Verder niets dan lof over dit geweldige tool, ga vooral hiermee door.

Gerard

Beste Gerard,

De melding "undefined W" kan ontstaan als er een waarde opgevraagd wordt van een tijdstip dat in de toekomst ligt. Meestal heeft dat te maken met de klok/tijd van de computer / telefoon die de aanvraag doet. Een aantal seconden > 5 of meer heeft al invloed op de actueel presentatie om deze melding te genereren. De Tab home werkt anders (is ook geen grafiek). 

De tabel is een andere weergave van de staafgrafiek. De staafgrafiek is gebaseerd op historisch verzamelde meterstanden. Het verschil in meterstand geeft het verbruik over een ( gevraagde )periode weer. De aanname dat dit anders werkt of zou moeten werken kan, maar is helaas niet zo geimplementeerd.

Beste admin,

Een duidelijk verhaal, zie ook dat in de grafiek rechts steeds een gap te zien is. 
Deze wordt waarschijnlijk uitgelezen. Mijn vraag is, hoe is het te veranderen, dat ik de correcte waarde uitlees.
Laptop is windows 10 en telefoon samsung a5 2016 met de laatste android versie.
En hebben meer gebruikers hier sinds versie 49.5 en hoger problemen mee.
Hartelijke groet,
Gerard
Antwoord
#26
Ook hier het "Undefined W" verschijnsel. De uitleg, het opvragen van een waarde in de toekomst, kan ik volgen. Alleen hoe los ik het op? Mijn Beeclear, mijn router, mijn telefoon, mijn computer krijgen allemaal "automatisch" de tijd van een ntp server van mijn ISP. Daar is weinig aan in te stellen. Om nu de tijd van mijn devices op "manual" te zetten alleen om de Beeclear te kunnen uitlezen gaat ook wel weer ver.
Wie weet raad?
Antwoord
#27
Beste Bert,

We hebben de vraag neergelegd bij Enexis (netbeheerder). Het blijkt dat de gemeldde tijd van de "slimme meter" regelmatig achterloopt ten
opzichte van de tijd gemeld door NTP (vaak 30 seconden of meer) dus uw computers en router etc. worden correct gesynchroniseerd met NTP (aanname en constatering).  

Het is het telegram van de slimme meter dat een "fluctuerende tijd" meldt tov NTP. Ik hoop echt dat Enexis iets kan melden hierover, zodat we mogelijk een "slimme" oplossing
kunnen bedenken.

Het kan ook zijn dat de tijd van de Windows client niet goed kan synchroniseren door verkeerde netwerkinstellingen of andere oorzaken. Met onderstaand commando kan op een Windows systeem de tijd weer worden gesynchroniseerd (moeten de netwerkinstellingen wel juist zijn).

w32tm /config /manualpeerlist:time.windows.com,0x1 /syncfromflags:manual /reliable:yes /update
Antwoord


Ga naar locatie: