Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Actuele waarden niet zichtbaar (datum 1970)
#1
Mijn Beeclear nu een paar uur in gebruik. Alles lijkt goed te gaan; het dagverbruik begint langzamerhand te vullen etc.
Helaas zie ik bij 'actueel verbruik' niets staan. De tabel blijft helemaal leeg. Boven in het scherm staat: "Periode: 15 min 01:00 t/m 01:00 01-01-1970" terwijl onder in het scherm de huidige tijd + datum wordt weergegeven.

Ik heb een 3-fasen meter uit 2013. Wanneer ik door de instellingen ga, zie ik overal de juiste datum en tijd staan etc. Ook staat de instelling DSMR 3 aan. Auto-updates staan aan etc. Ik kom er niet uit. Wat zie ik over het hoofd?
Antwoord
#2
Beste Johan,

Als de optie "DSMR 3 meter" op "Aan" wordt gezet (voor oudere slimme meters DSMR 2.2, 3.x etc. van voor 2014) dan heeft de BeeClear een externe tijdbron nodig.
(zodat slimme meter data op het juiste tijdstip naar SD-kaart kan worden geschreven). De externe tijdbron is het Network Time Protocol (NTP).
Om deze bron on te kunnen bereiken is een internetverbinding nodig. Dus de BeeClear moet met NTP kunnen synchroniseren via het internet.

Hopelijk kunt u iets met deze informatie.
Antwoord
#3
Dank. Ik begrijp wat u bedoelt, maar ik kan niet vinden waar ik het kan instellen in de Beeclear. Ik heb de Beeclear met de meegeleverde UTP-kabel aangesloten op mijn Fritz!box 7581 van XS4ALL (optie 3 van de handleiding). Wifi staat uitgeschakeld. In de instellingen van mijn Fritz!box vind ik het volgende:

Time Synchronization: The FRITZ!Box synchronizes the time with the specified time server in the internet.
Time Server: 2.europe.pool.ntp.org
The FRITZ!Box can be used as a time server in the home network.

En die optie staat aangevinkt. Dus alle apparaten in mijn huishouden hebben dezelfde tijd. Behalve dus de Beeclear. En vanaf dit punt snap ik het niet meer...
Moet ik nu wat in de Beeclear veranderen of in mijn router?
Antwoord
#4
Solved!

Na direct e-mail contact te hebben gehad, blijkt de Slimme Meter uit 2013 geen 3-fasen telegrammen te versturen. Met andere woorden de "Slimme Meter" is niet 3-fasen geschikt.
De optie "3 fase meter" geeft dan geen grafische output weer.
Antwoord
#5
Hallo, mijn naam is Frans (nieuwe gebruiker)
Beeclear geinstalleerd alles werkt prima, als ik tenminste instel dat een 2-fase meter heb. Zie ik het actuele totaal-verbruik.
Werkt prima, maar mij was het eigenlijk te doen om het fase verbruik per fase te zien, heb immers een driefase meter....
Maar als ik dat aanzet zie ik helemaal niets meer bij aktueel
Info meter: (zie bijlage)
Software versie 49.6
Hardware versie 2
DSMR protocol versie Niet beschikbaar
meter type ISk5\2MT382-1003

Meter is van 2013 of 2014 (op de gasmeter staat bouwjaar 2013, dus de slimmemeter zal ook zoiets zijn)

Optie DSMR 3 meter inschakele maakt niks uit

Kan ik iets doen of moet ik er maar mee leren leven :-( ?
Antwoord
#6
(01-02-2020, 20:48 PM)fransd schreef: Hallo, mijn naam is Frans (nieuwe gebruiker)
Beeclear geinstalleerd alles werkt prima, als ik tenminste instel dat een 2-fase meter heb. Zie ik het actuele totaal-verbruik.
Werkt prima, maar mij was het eigenlijk te doen om het fase verbruik per fase te zien, heb immers een driefase meter....
Maar als ik dat aanzet zie ik helemaal niets meer bij aktueel
Info meter: (zie bijlage)
Software versie 49.6
Hardware versie 2
DSMR protocol versie Niet beschikbaar
meter type ISk5\2MT382-1003

Meter is van 2013 of 2014 (op de gasmeter staat bouwjaar 2013, dus de slimmemeter zal ook zoiets zijn)

Optie DSMR 3 meter inschakele maakt niks uit

Kan ik iets doen of moet ik er maar mee leren leven :-( ?

Inmiddels email contact gehad met Marcel (Super snelle service !)
Blijkt aan de meter te liggen, nu maar bedelen bij Enexis voor een nieuwe/andere Smile
Antwoord
#7
In mijn vorige huis deed de Beeclear het prima, maar nu lukt het niet om data te verzamelen. Ik heb gisteravond opnieuw opgestart en had nu vanaf 20:30 pas weer data. Moet ik een factory reset geven?


Dit zijn mijn systeem gegevens:
Software versie49.10_NL
RegioNL
Hardware versie2
DSMR protocol versie42
meter typeKFM5KAIFA-METER
Serie nummer elektriciteit meterE0025000027397215
uptime23 uren
tijd bronGeen
P1-signaalOk
SD-kaart aanwezigOk
SD-kaart grootte15.63 GB
SD-kaart vrije ruimte90.3%

-------------------------
Eddy


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#8
Nou, het probleem is opgelost. Ik heb maar eens een factory reset gedaan en nu loopt hij als een zonnetje...

gr. Eddy
Antwoord


Ga naar locatie: